وَمَا یَذَّکَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الألْبَابِ...

هُــرمان به معنی هوش و ذکاوت

راه زندگی / خوش رو و خوش اخلاق باش

جمعه, ۱۳ دی ۱۳۹۲، ۰۷:۰۰ ق.ظ


بنام خدا

سلام!

اول از هر چیز حلول ماه مبارک ربیع الاول به همه اهالی وبلاگ تبریک میگم...

چند روزی دنبال یه موضوع بودم برای قسمت بعدی راه زندگی تا اینکه توی آرشیوم نظرم به یکی از طرح هام که حدود یک سال پیش کار کرده بودم جلب شد، تصمیم گرفتم اون رو کمی دستکاری کنم و هدیه کنم به همه دوستان...

امیدوارم بتونیم با خوندن این احادیث کمی تحرک از خودمون نشون بدیم برای بهتر کردن اوضاع این زمونه...

چند تا از راه‌های تمرین خوش خلقی و خوش‌رویی رو جمع کردم که توجه بهشون خالی از لطف نیست:

1. تواضع و فروتنی در برخورد با مردم: "الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا ؛ (فرقان‌، 63) بندگان خاص خداوند رحمن آن‌ها هستند که با آرامش و نرمی بر زمین راه می‌روند."

2. حلم و بردباری‌: "وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا ؛ (فرقان‌، 63) و هنگامی که جاهلان آن‌ها را مخاطب سازند به آن‌ها سلام می‌گویند {و با بی‌اعتنایی و بزرگواری می‌گذرند}".

3. پرهیز از گفتار و رفتار بیهوده و لغو: "وَالَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ ؛ (مؤمنون‌، 3) و آن‌ها که از لغو و بیهودگی رویگردانند"

4. سخن گفتن با دیگران و پرهیز از صدای بلند و فریاد زدن‌: "واغْضُضْ مِن صَوْتِکَ ؛ (لقمان ‌، 19) از صدای خود بکاه {و هرگز فریاد مزن...}"

همچنین در روایتی از امام صادق (ع) ‌در این باره می‌خونیم که فرمودند:

"فروتنی ریشة هر خیر و سعادتی است‌، تواضع مقام والایی است‌... کسی که برای خدا فروتنی کند، خدا او را بر بسیاری از بندگانش برتری می‌بخشد... هیچ عبادتی نیست که مقبول درگاه خدا و موجب رضای او باشد مگر اینکه راه ورود آن فروتنی است‌".(بحارالانوار، علامه مجلسی‌;، ج 75، ص 21، دار الاحیأ التراث العربی‌.)

پیامبر اکرم‌در این باره می‌فرماید: "با کسی که با تو قطع رابطه کرده‌، رابطه برگزار نمایی و با نزدیکانت عطا و بخشش داشته باشی و از کسانی که به تو ظلم کرده‌اند عفو و گذشت نمایی‌".(میزان الحکمة‌، محمدی ری شهری‌، ج 3، ص 141 و 142، ح 5026، نشر اسلامی‌.)

تجربه و نظر شما درباره مفهوم "خوش خلق بودن" چیست؟


دریافت تصویر با کیفیت اصلی
حجم: 1.46 مگابایت


پانوشت:

جهنم بهانه است...برای کافران همین بس که "والله لا یحب الکافرین"

 

نظرات  (۶)

  • بنده خدا
  • سلام
    این روزا تواضع ،خوشرویی ،ادب احترام و.....بازاری نداره !
    میدونی اگه با اخلاق باشی میشی تو سری خور و محل سوء استفاده ی مردم بی جنبه !!؟
    باید مغرور بود!دور از دسترس!باید مبهم بود و سر سنگین!
    خاکی که باشی آسفالتت میکنن و از روت رد میشن!
    اصلا یه وضعیه ها !!؟
    پاسخ:
    سلام
    اومدی بهترش کنی زدی بدترش کردی که بنده خدا!!!
    اما خارج از شوخی و متاسفانه حرفت درسته
  • بنده خدا
  • سلام.

    با عرض معذرت خواستم بگم نمیدونم چی شد به غیرتم برخورد آخه من این نظر بنده خدا موافق نیستم. عدم موافقتم هم بخاطر این بیشتر مطرح کردم زیرا ایشان دقیقا از همون کلمه ای که من در نام وبلاگ استفاده میکنم استفاده کرده است. اسم وبلاگی من هم بنده خدا هست اما با نظر این بنده خدا تا حدودی موافق نیستم.انتقاد از شما صاحب وبلاگ نیز دارم که چرا نظر ایشان رو تایید و صحه گذاشتید. بخاطر نظرشون منظورم هست. التماس دعا

    پاسخ:
    علیک سلام
    متاسفانه نمیتونم بخاطر اسم نظر یکی رو تایید نکنم و درباره نظرات هم، بنده و دیگر دوستان اکثر نظرات رو تایید میکنیم به این علت که هدف اصلی نقد نظرات کاربران هست توسط خود شما عزیزان، البته در خط و موضوع مشخص...
    اما صحه گذاشتن به نظر ایشون از طرف من مربوط به اون قسمت بود که بعضی ها از سادگی و صفای طرف مقابل سوء استفاده میکنن و با شوخی هم مخالفتم نسبت به انجام بی اخلاقی در این قبال رو مشخص کردم
    زنده و پویا باشد...
  • بنده خدا
  • با سلام مجدد

    فکر کنم من درست توضیح ندادم/منظوراینجانب این نبود که فردی صرفا بهدلیل اسم نظر وی را تایید نشود.این حق هر فردی است با هر اسمی که اختیار می کند با توجه به موضوع  وارد موضع انتقاد عقلی و صحیح بشود.منظور من نوعی تایید در قسمت باسخ شما درباره نظر وی بود .در کل نظر بنده این نبود که جسارت کنم وتعیین تکلیف کنم که چه کسی تایید شود وچه کسی تایید نشود.خواستم با این عمل وارد بحث شویم اما برداشت های هر دوظرف کمی ما را منحرف جزیی کرد.دعا گوی شما هستیم.باز عذر خواهی مرا در صورت جسارت ببذیرید.

  • بنده خدا2
  • باسلام خدمت بنده خدا شماره 1 یا اورجینال
    اول بابت تشابه اسمی ،عذر میخام عفو کنید،دوم قصد سوء استفاده از اسم شما در کار نبوده پس کمی آرام باشی
    ثالثا، نظرات هر کس شخصی و قابل احترامه ونمیشه چون من یا شما مخالفیم صاحب وبلاگ هم مطیع اوامر ملوکانه
    باشه،رابعا من واقعیت وحقیقت امروزه را در قالب طنزنوشتم،حالا به مزاق خیلیا شاید خوش نیاد که بازم عذر میخام
    گذشت از بزرگانه
    پاسخ:
    خدا رو شکر که وبلاگ قرارگاه بندگان خدا شده!!!
    بنده ی شماره 0!!!
    chghadr khoshro , cheghadr khosh akhlagh!!!!!!!!!!
    اگر هدف از خلقت این بوده  که همه بنده خدا بشیم که هنوز خیلی راه داریم  دو سه تا بنده که ...... اما بعد اگه قراره بنده خدا باشیم  که او گفته فلله العزه جمیعا  پس  وظیفه ما معلومه  دیگران هر چه میخواهند بکنند وبگویند البته امر به معروف ونهی از منکر هم سر جای خودش و......
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">